Ik hou van lezen, en dan met name literatuur en gedichten. Maar in alle drukte blijk ik nooit aan het lezen van mijn gedichtenbundels toe te komen. Daarom dit 365 dagen project: elke dag selecteer ik een gedicht uit mijn gedichtenbundels en publiceer ik dit op dit blog.

dinsdag 26 februari 2013

Warmte - Hans Andreus (Dag 2)

Warmte


Ik wil in je warmte slapen.
Ik wil je verstaan in de nacht,
als ik in mijn slaap naar je luister.

Mijn woorden zijn simpel als dieren;
als dieren gaan ze naar je toe
of kijken naar je uit de verte.
Maar ik wil dichtbij je slapen,
ik wil in je warmte slapen.

Mijn voorhoofd is moe en mijn ogen -
en mijn gedachten zijn stenen,
die zwaar wegen op mijn lichaam.
Ik wil in je warmte slapen;
het leven alleen is te koud.


Hans Andreus, uit: verzamelde Gedichten, Uitgeverij Bert Bakker 2001


2 opmerkingen:

  1. Paul Bosch van Drakestein20 maart 2022 om 02:33

    Lang, lang geleden gekregen van mijn lieve vriendin Marie B. Die ik nog steeds mis, maar wat dit gedicht is mijn herinnering aan haar!

    BeantwoordenVerwijderen